Total Pageviews

Tuesday 12 February 2013

KORO WONG JOWO SEDULURAN GUYUPAN

IKATAN KETURUNAN JAWA


Jawa. Ya, satu perkataan yang sangat popular. Tanyalah sesiapa, mereka pasti kenal apakah itu jawa( dalam Malaysia je lah,kat Europe tak pasti.huhu)
Mengapa? Sebab telah berjumpa dengan orang-orang yang mempunyai nama ayah yang kejawaan.Huhu

Suparman,supardi dan lain-lain, sudah menjadi kebiasaan.
Hakikatnya, ramai daripada kita adalah berketurunan Jawa. Itu adalah fakta.
lets thinking by logic.

"Parameswara datang Melaka around abad ke 15.Parameswara orang Palembang,JAWA.Parameswara mesti datang dengan rakyat-rakyat dia. So,orang Parameswara kahwin dengan rakyat tempatan mesti dapat anak berdarah campuran.Betul x?Dan benda tu terus berlaku asehinggalah kini.At least, mesti ade sikit darah jawe tu.

Ya. Begitulah teorinya. Logik bukan bila difikir balik? Lagipun, jika kita tengok sejarah balik,Tanah Melayu,memang sudah lama dikunjungi oleh orang asing. Orang asing ini kemudiannya menetap. Dan,berlakulah asimilasi dengan penduduk asal Tanah Melayu.
Jangan terkejut jika Kesultanan Johor, Selangor dan negeri-negeri lain sebenarnya mempunyai ikatan yang kuat dengan kaum jawa ataupun Bugis.

Kesultanan Melaka diasaskan oleh Parameswara(Palembang,Jawa), dan Kesultanan Johor memang berasal daripada Kesultanan Melaka(Raja Ahmad/Sultan Mahmud Syah)
Ya,begitulah serba sedikit.

Konklusinya: Kebanyakan orang Melayu(so-called) hari ini,mempunyai darah campuran, dan darah campuran itu adalah kebanyakkannya JAWA.

NAMUN LAGU JAWA JARANG DIKETENGAHKAN SEHINGGA RAMAI ANAK JATI JAWA SENDIRI PUN LEBIH PANDAI BERBAHASA INGGERIS DARI BERBAHASA JAWA. TETAPI KINI ADA SEGELINTIR ANAK JAWA YANG MASIH MEMPERJUANGKAN BAHASA JAWA DAN DIKETENGAHKAN MELALUI LAGU. SEBELUM INI NAMA SEPERTI HERMAN TINO AKTIF MEMPERJUANGKAN LAGU JAWA TETAPI SELEPAS DIE SIAPA PULA. 

HARI INI BEBERAPA PELAPIS MUDA INI SUDAH MEMULAKAN LANGKAH MEMARTABATKAN SEMULA LAGU JAWA INI.. GABUNGAN JAWA BUGIS INI AKAN MEMULAKAN SATU LAGI FENOMENA ...SYABAS DIUCAPKAN



No comments:

Post a Comment